In Europa zijn verse aardappelen veruit de meest populaire bron van koolhydraten. Ze zijn dan ook niet weg te denken uit het voedingspatroon van de Europese Unie. Toch zien we tegenwoordig twee evoluties:
Deze tendensen hebben geleid tot een vermindering van de aardappelconsumptie binnen alle leeftijdscategorieën, maar vooral bij 18- tot 34-jarigen die op eigen benen staan en bij jonge gezinnen.
Om deze trend te stoppen, lanceren Bord Bia, Europatat en VLAM de inspirerende campagne “Potatoes, prepare to be surprised – Europe’s favourite since 1536.” Dit gezamenlijk initiatief, dat mede werd gefinancierd door de Europese Commissie ter promotie van producten uit de EU, loopt tot december 2025. De doelstelling? Millennials inspireren om vaker verse aardappelen te eten. De boodschap van de campagne is eenvoudig: aardappelen passen perfect binnen een moderne, gezonde en duurzame levensstijl omdat ze niet alleen lekker en veelzijdig zijn, maar ook heel wat voedings- en gezondheidsvoordelen bieden.
De campagne zal vooral terug te vinden zijn op Instagram, waar je verrassende en exotische aardappelrecepten kan ontdekken, naast een heleboel tips en tricks om aardappelen gemakkelijk in je dagdagelijkse levensstijl te integreren. We zijn ook actief op de andere socialemediakanalen, dus aarzel niet om ons te volgen!
Heb je een vraag of een opmerking? Aarzel niet om ons te contacteren.
Katrien De Nul
info@aardappel.be
info@bordbia.ie
Berta Redondo
secretariat@europatat.eu